Art of living <3

Jag har gått steg 1 i art of living, en kurs i livskunskap och yoga...en kurs som alla borde gå. Själv har jag gått den två gånger hittills för den tåls att repetera och vid tillfälle ska jag gå den igen och senare gå vidare med steg 2.:) 
Har haft sån otrolig nytta av de andningstekniker man lär sig och de tankar om livet som väcks. Man lär sig att vara här och nu:)
I den värld vi lever i är det lätt att tappa fokus på det viktigaste , det som hela tiden pågår runtomkring oss, just nu. Man längtar till helgen, till semestern, ja, hela tiden ser man framåt. Plötsligt är barnen stora och ens chans att uppleva och påverka dem är borta. Då tänker man att nu kan man pusta ut, men då börjar man istället blicka bakåt mot när barnen tog sina första steg och fick den första gluggen mellan tänderna. Förmodligen ser man deras barndom passera i ett nostalgiskt skimmer och tänker " Varför tog jag inte vara på tiden bättre". 
Jag har nog alltid varit relativt medveten och tagit tillvara på livets "stunder" men ibland behöver man bli påmind, och då är just de tekniker man lär sig på kursen användbara :) 
Det handlar om att lära sig uppskatta och påverka tillvaron genom att utgå från var du verkligen befinner dig. Du vet inte vad som händer imorgon , om två veckor eller om två år. Och det som hände igår eller förra månaden har redan hänt, det är passerat sedan länge. Det enda du verkligen har är just nu. Denna sekund, denna minut!
Man måste gå kursen för att få ta del av vissa tekniker..inget jag får sprida här. Kursen kallas numera Art of breathing och nästa kurstillfälle är 14-19 november i Karlstad . Rekommenderar den varmt! 


Däremot kan jag dela med mig av andra liknande övningar/ tekniker som jag läst mig till...så fortsättning följer...:)

Kram